Ondernemers opgelet: op grote schaal oplichting door energieleveranciers
Momenteel is er een grote toename van fraude gepleegd door energieleveranciers. Ondanks dat zij een vergunning van de Nederlandse overheid hebben, lukt het hen toch om op agressieve manieren ondernemers te verrassen met fors hogere energiekosten en boetes. Kom erachter hoe ze te werk gaan en voorkom dat uw bedrijf geconfronteerd wordt met tienduizenden euro’s aan schade.
Bewuste misleiding van bedrijven
Dagelijks worden bedrijven gedupeerd door energieleveranciers die op slimme wijze fraude plegen. Hoe ze dit doen? Bij het beëindigen van een overeenkomst worden extreme boetes in rekening gebracht. Tekenen bedrijven bezwaar aan? Dan hijgen agressieve incassobureaus in uw nek. Ondernemers die niet direct betalen krijgen zelfs te maken met de dreiging van een faillissementsaanvraag. Maar dat is niet de enige wijze waarop bedrijven worden gedupeerd.
Onbetrouwbare energieverkopers
Energieverkopers weten via mooie praatjes het vertrouwen te winnen van afnemers. Een veel gebruikte techniek daarbij is dat zij persoonlijke gegevens over de klant hebben bemachtigd. Zoals gegevens over de huidige energieleverancier of het jaarvolume. Zij geven aan dat er noodzaak is voor een nieuw contract of zij bieden een nieuw contract met een fantastisch tarief aan. Ondernemers die ingaan op de aanbieding komen bedrogen uit met vaak tienduizenden euro’s als schade voor de onderneming.
Hoewel de energieleveranciers een vergunning hebben van de Nederlandse overheid, treedt de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) onvoldoende op. Het is dus belangrijk om alert te blijven en direct actie te ondernemen bij vermoedens van fraude.
Voorkomen is beter dan genezen
Sinds 1 juli 2021 mogen natuurlijke personen niet telefonisch benaderd worden. Tenzij zij nadrukkelijk toestemming hebben gegeven dat zij graag gebeld willen worden. Doe dus nooit telefonisch zaken, als u daar niet om gevraagd heeft. Ook komen betrouwbare bedrijven nooit ongevraagd aan de deur om energie te verkopen.
Toch gedupeerd? Dit is wat u moet doen.
Een gewaarschuwd mens geldt voor twee. Bent u toch slachtoffer geworden van fraude? Schaam u niet, want misleiding gebeurt erg professioneel. Kom wel gelijk in actie. Zoek hulp van een onafhankelijke partij met kennis van zaken. Zij kunnen helpen om het conflict op een neutrale en rechtvaardige manier te beoordelen en tot een oplossing te komen. Mocht de oplossing er niet komen, dan kan een onafhankelijke partij ook ondersteunen bij juridische stappen. Zoals het indienen van een officiële klacht of het starten van een juridische procedure.
Samen de strijd aan?
Netwerk Nederland strijdt al jaren tegen onrechtmatige praktijken in de energiemarkt. Dit doen wij onder andere in nauwe samenwerking met de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wij hebben kennis van de geldende wetgeving* en ondersteunen regelmatig advocatenkantoren en rechtsbijstandsverzekeraars in de strijd tegen foute energieleveranciers.
*richtsnoeren redelijke opzegvergoedingen vergunninghouders energie. Bron: overheid.nl
Neem contact met mij op
Ik of één van mijn collega’s, staat naast jou om samen te vechten voor rechtvaardigheid.
Twijfelt u aan uw energietarieven? Of heeft u het gevoel contact te hebben gehad met een onbetrouwbare energieleverancier?
Schroom niet om contact met mij op te nemen.