Energieleveranciers: grote problemen met facturatie inkopen via de daghandelsbeurs
Sinds de energiecrisis bieden meer energieleveranciers het inkoopmodel op basis van de daghandelsbeurzen EPEX (stroom) en LEBA (gas) aan. De facturatie via de daghandelsbeurs is echter uiterst complex. Daardoor hebben de meeste leveranciers grote achterstanden in het correct factureren van de daadwerkelijke kosten. Sinds de invoering van het prijsplafond zijn de problemen bij alle leveranciers nog groter geworden. Hoewel wij deze problemen niet kunnen oplossen, willen we u wel zo goed mogelijk informeren. Hier volgen de meest gestelde vragen en antwoorden.
Enkele partners van Netwerk Nederland (o.a. Nieuwe Stroom, NewEnergy en Gulf) zijn druk bezig de problemen op te lossen. Als gevolg daarvan kan het voorkomen dat de manier waarop de energieleverancier u factureert gaat veranderen.
Netwerk Nederland kan de problemen van deze energieleveranciers niet oplossen. Alle vragen over de facturatie van de daghandelsbeurs, kunt u deze uitsluitend stellen aan uw energieleverancier (Nieuwe Stroom, New-Energy of Gulf).
• Nieuwe Stroom: 088-9968686 of via https://nieuwestroom.nl/klantenservice/nota/
• Gulf Gas and Power: 085-0023580
• NewEnergy: 020-3081256 of via info@new-energy.nl
Houd er rekening mee dat de wachttijden kunnen oplopen tot wel 2 maanden. Voor alle andere energiezaken kunt u het beste contact opnemen met Netwerk Nederland via service@netwerknederland.nl of op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur bellen via 074-2504552.
Voor het aanvragen van een betaalregeling kunt u uitsluitend bij de energieleverancier terecht.
• Nieuwe Stroom: 088-9968686 of via https://nieuwestroom.nl/klantenservice/nota/
• Gulf Gas and Power: 085-0023580
• NewEnergy: 020-3081256 of via info@new-energy.nl
Houd er rekening mee dat de wachttijden kunnen oplopen tot wel 2 maanden. Voor alle andere energiezaken kunt u het beste contact opnemen met Netwerk Nederland via service@netwerknederland.nl of op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur bellen via 074-2504552.
Voor het aanvragen van een betaalregeling kunt u uitsluitend bij de energieleverancier terecht.
• Nieuwe Stroom: 088-9968686 of via https://nieuwestroom.nl/klantenservice/nota/
• Gulf Gas and Power: 085-0023580
• NewEnergy: 020-3081256 of via info@new-energy.nl
Houd er rekening mee dat de wachttijden kunnen oplopen tot wel 2 maanden. Voor alle andere energiezaken kunt u het beste contact opnemen met Netwerk Nederland via service@netwerknederland.nl of op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur bellen via 074-2504552.
De energieleverancier toont een tarief dat gebaseerd is op het gemiddelde tarief van een maand ervoor. Iedere maand past de energieleverancier het tarief aan naar het gemiddelde tarief van de maand ervoor. Pas nadat de hele maand is afgelopen, worden de werkelijke tarieven en volumes berekend en verrekend met de door u betaalde voorschotten (let op: onderstaande methode kan licht verschillen per leverancier).
Leveringsmaand |
Facturatie voorschot |
Afrekening op basis van daadwerkelijke energieverbruik |
feb-23 |
Op basis van het gemiddelde tarief jan-23 |
mrt-23 |
In de meeste gevallen is het mogelijk om over te stappen naar een inkoopmodel met een vast tarief. U kunt uw verzoek mailen naar service@netwerknederland.nl of op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur bellen via 074-2504552
De oude energieleverancier kan nog een laatste voorschotfactuur zenden. De factuursystemen zijn geautomatiseerd en hebben nog geen melding dat de levering overgaat naar een andere energieleverancier. Zo krijgt u dus nog eenmalig een voorschotfactuur over de maand dat de nieuwe energieleverancier gestart is met leveren.
Hoewel het switchen meestal goed gaat, kan er af en toe een vertraging zijn. Het is van belang dat u direct een e-mail zendt naar service@netwerknederland.nl. U kunt ook op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur bellen via 074-2504552.